Experience Het contact tussen jou en de weg. Onze fetisj voor rubber en latex.

Het contact tussen jou en de weg. Onze fetisj voor rubber en latex.

Bij PART hebben we een fetisj voor rubber en latex. Misschien niet op de manier die je dacht, maar omdat deze materialen het contact tussen jou en de weg zijn. Ze zorgen voor grip, veiligheid en comfort. Het belang van een paar goede banden onder je fiets wordt vaak onderschat. Wanneer je aan het fietsen bent en erop gaat letten zal je versteld staan van de hoeveelheid fietsers op super high-end fietsen, maar met een setje budgetbanden eronder die eigenlijk alle research en investeringen van hun fiets tenietdoen. 

Banden racefiets | PART Cycling

Investeren in goede banden voor jouw racefiets

Wij zijn ervan overtuigd dat een klein beetje investeren in beter rubber om je wielen je direct extra rendement geeft. Je krijgt direct een lagere rolweerstand, betere controle, meer grip en comfort en dus meer snelheid voor een langere tijd. Goede banden zorgen ook voor meer vertrouwen in jezelf en je racefiets door de directe feedback.

Met onze achtergrond in motorsport wisten we dit al heel lang en we hebben ontelbare uren doorgebracht op het circuit om de juiste banden te vinden voor de verschillende circuits en omstandigheden. Bij PART zetten we dat voort. We spenderen onnoemelijk veel tijd in het selecteren van de juiste banden voor onze klanten en proberen de keuze hoeveelheid voor de klant terug te brengen tot een minder grote stapel. 

We hanteren een aantal criteria bij het selecteren van de juiste banden voor jouw PART

Levensduur en slijtvastheid
Erg belangrijk voor commuter en touringfietsen. In onze ogen een eigenschap die we belangrijk vinden, maar vaak moeten opofferen voor andere criteria. Liever iets minder kilometers met een band, maar wel met veel plezier rijden dan heel veel kilometers met een soort van veredelde tuinslangen te cruisen. Vooral wanneer je snelheden wat hoger liggen of tijdens het dalen ga je het verschil merken. Met 50km per uur afdalen op een bochtige weg en de grip verliezen is geen prettige rush.

Lekbestendigheid door tubeless banden
Ook zoiets wat meestal ten koste gaat van de eigenschappen die zo belangrijk zijn. Maar gelukkig is er de laatste paar jaren veel veranderd door tubeless banden. Deze kunnen grip, soepele zijwangen en een lage rolweerstand combineren met een hogere lekbestendigheid dankzij de vloeibare latex in de band die kleine gaatjes direct dichten (latex in vloeibare vorm, what’s not to like?). Dit werkt zo goed dat al onze fietsen zonder meerprijs tubeless te verkrijgen zijn. Daarnaast kiezen wij standaard voor een wat bredere bandenmaat, maar daarover later meer.

Custom fiets | PART Cycling

Soepel rubber voor extra snelheid
Soepele banden zijn snellere banden doordat ze een lagere rolweerstand hebben. Ze (ver)vormen zich over kleine obstakels zonder energieverlies. Door de souplesse rijd je ook minder vaak lek met deze banden, omdat ze om het object heen gaan in plaats van dat het in de band wordt gedrukt. Onze handgemaakte banden van Vredestein of ERE research met lichte zijwanden zijn een goed voorbeeld van hele soepele banden. Ze zijn soms lastig bij de eerste keer monteren, maar wat een genot om mee te rijden!

Bij de skinwall banden is er weinig keus in tubeless banden, omdat de zijwangen niet ‘dicht’ genoeg zijn. De skinwalls ontlenen een belangrijk deel van hun souplesse aan het feit dat de zijkanten heel flexibel gehouden worden door een hele dunne rubberlaag over het basismateriaal. Als je graag skinwalls wilt, monteren wij de soepelste butyl binnenbanden die we kennen zodat jij daar maximaal van profiteert. We weten dat latex nog soepeler is, maar daar kleven ook weer wat nadelen aan. Op speciaal verzoek kun jij latex in je rubber krijgen…

Hogere gemiddelde snelheden door een lage rolweerstand
We zien een enorme focus op aerodynamische onderdelen op fietsen. Een veelgebruikt verkoopargument voor racefietsen, maar als we bedenken hoe weinig rendement sommige van deze ontwikkelingen hebben en hoeveel de meeste fietsers aerodynamisch kunnen profiteren van een betere positie op de fiets en wat strakkere kleding, dan is dat wellicht een minder rendabele focus. Heel veel van deze aerodynamische ontwikkelingen werken vooral goed bij snelheden boven de 40/45 km per uur. Laten we vooral eerlijk naar onszelf kijken, hoe vaak rij jij 45 km per uur solo? En hoe lang? 

De voordelen van lage rolweerstand werken echter bij iedere snelheid. Dus ook bij lage snelheden. Daarom bereik je hogere gemiddelde snelheden in plaats van een hogere topsnelheid alleen. Dat is wat telt in de echte wereld. 

Zelf racefiets samenstellen | PART Cycling

Het belang van grip herken je meestal pas als je het verliest
Net op die ene heerlijke bochtige afdaling met 60km per uur je grip verliezen. Dit resulteert dan meestal in pijnlijke confrontaties met het asfalt. Bedenk dat alle contact/grip komt van een stukje rubber dat kleiner is dan een euromunt! De samenstelling van het rubber, de techniek en research die in een band gaat om dit mogelijk te maken komt niet voor niks! Eigenlijk heel begrijpelijk dat goede banden best prijzig zijn.

Omdat PART een klein merk is kunnen we ons richten op details en letten we niet op de laatste paar euromarge. We hoeven wat minder te kijken naar hele kleine besparingen, omdat die voor ons veel minder opleveren dan voor merken die duizenden racefietsen per dag maken. Grip is ook een keyfactor voor mountainbikes en gravelfietsen en daarnaast heel erg afhankelijk van de omstandigheden. Daarom houden we hier ook keuze voor jou als klant, het heeft namelijk geen enkele zin om een band voor rotsondergrond te monteren als jij alleen in een zanderig bos rijdt. Kom langs in onze showroom om de beste optie voor jouw rijstijl te ontdekken.

Bandbreedte voor meer comfort en minder energieverlies
Wij zijn fans van het eerste uur als het gaat om soepele en wat bredere banden op racefietsen en all-roads. We weten dat serieus onderzoek heeft uitgewezen dat bredere banden je niet langzamer maken, in tegenstelling tot wat lang de gedachte was. Ze maken je juist sneller met meer comfort, minder energieverlies en hogere veiligheid! De extra veiligheid komt vooral van het grotere contactvlak met de ondergrond. Het geeft je daardoor extra grip en stelt je in staat je remweg te reduceren.Met een iets bredere band kun je ook een wat lagere bandenspanning rijden zonder risico op doorslaan en/of snakebites. 

Onze minimale bandbreedte die we monteren is 28mm, een maat die nog maar een paar jaar geleden werd gezien als extreem breed voor een racefiets. Dankzij schijfremmen kunnen we vaak nog bredere banden kwijt, maar die keuze is aan jou!

Zelf racefiets samenstellen | PART cycling

De banden die we monteren op jouw PART

Wij werken samen met een paar bandenmerken: Schwalbe, Vredestein en ERE research. Samen met deze merken hebben we een volledig programma voor zowel racefietsen, mountainbikes, en gravel- of allroad racers voor alle eisen die jij kunt hebben voor jouw droomfiets! The choice is yours!

Benieuwd welke banden geschikt zijn voor jouw rijstijl of jouw racefiets? Kom langs in onze showroom om de mogelijkheden te bespreken en direct een testrit te maken! Maak een afspraak.